گفت‌و‌گو با مجيد اسدی كيا

تاریخ درج :  1394/08/10
تعداد نمایش : 713

گفت‌و‌گو با مجيد اسدی كيا

بايد آدم‌ها را خنداند و از شادي آن‌ها قاب دوربين را پركرد

آلبوم‌ها را كه ورق مي‌زنم يك جور حس خاص، حسي كه قبلا در عكس‌هاي عروس‌ها و دامادها نديدم درگيرم مي‌كند. يك جور حس‌ ناب مستندگونه كه مماس با واقعيت است؛ حس مستندي كه فيگور نيست.

از درون صميمي آدم‌ها جوشيده و بر لنز دوربين نشسته است. حس خودتان بودن به جاي حس ساختگي ژست گرفتن، حس رهاشدگي در ميان لوكيشن‌هاي كلاسيك دست‌‎نخورده كه حرف‌ها براي گفتن دارند و يواشكي كنار گذاشته شده‌اند براي يك روز خيلي خاص؛ براي روز عروسي؛ براي جشن خوبان... نوعي شكار لحظه و حس خبري در عكس‌هاي عروسي كه توسط مجيد اسدي‌كيا گرفته مي‌شود وجود دارد. فارغ از سوژه، نوعي شكار لحظه و معصومیت پنهان در عكس‌ها هست كه خيلي بكر، دست‌نخورده و تازه است. نوعي حس زندگي و بي‌پيرايگي در پشت لحظه‌هاي ناب زندگي سوژه‌اي كه مقابل دوربين زندگي مي‌كند. كشف چرايي وجود اين حس مستندگونه در عكاسي مد و عروسي، بهانه ديدار يك‌ساعته ما با برادران اسدي‌كيا است كه در آتليه آوانگارد خود ميزبان ما مي‌شوند و از عكاسي مستند در عروسي حرف مي‌زنند ...

گفت‌و‌گو با مجيد اسدی كيا

چه شد دو برادر تصميم گرفتيد با هم كار كنيد و آيا اين همكاري از ابتدا با برنامه‌ريزي همراه بوده يا خيلي اتفاقي به اين نقطه رسيديد و حال مي‌خواهيد اين فرايند را حفظ كنيد؟

 پدرم وكيل بود. يك روز پدر گفت دوست دارم با هم كار كنيد. اما مجموعه اسدي‌كيا هنوز به وجود نيامده بود. وقتي پدر اين موضوع را مطرح كردند، هر دو خيلي معمولي و بدون تصميم قبلي، تصيم گرفتيم اساس استوديو را راه‎اندازي كنيم. فكر مي‌كنم سال 1384 بود كه پايه و اساس استوديو را پايه‌ريزي كرديم و چون هيچ پلاني براي اين طرح نداشتيم نام فاميل را روي كار گذاشتيم، چرا كه تلاش پدر اين بود كه به شكل گروه كار كنيم.

ما در حقيقت سه مرحله تاسيس، تثبيت و تكثير را دنبال مي‌كنيم. مي‌خواستيم به آن درجه از علم برسيم و ابتدا خودمان را در مرحله‌اي كه بايد حضور داشته باشيم ببينيم. اين گروه هنري كه دور هم جمع كرديم همه از كساني‌اند كه براي خود اسم و رسمي دارند و صاحب ‌سبك هستند. ما از نيروهاي متخصص استفاده مي‌كنيم و سعي داريم از مشاوران هنري گرفته تا هر يك از حيطه‌هاي تخصصي كار از افراد درجه يك را به همكاري دعوت كنيم. اول سعي كرديم به اين گروه يك هماهنگي و نظم قانوني دهيم و بعد از آن يك جايگاه مردمي به دست آوريم. اكنون وقت كار است. در كنار اين فعاليت‌ها، از سال گذشته شعبه آمريكاي ما فعاليت خود را شروع كرده است. اما به دليل اينكه در ايران بزرگ و در اين آب و خاك بالنده شديم تمام همّ و غم ما اين است كه براي كشورمان يك كار خيلي خاص انجام دهيم و بيشترين شعبات را در ايران داشته باشيم.

يعني در شهرهاي مختلف؟

بله. چه شهرهايي در اولويت هستند؟

شيراز، اصفهان و مشهد سه شهري هستند كه از ما درخواست نمايندگي كردند اما هنوز تصميم قطعي نگرفتيم. چون هنوز كمي زود است كه حضور در شهرهاي ديگر را شروع كنيم.

در اين سه شهر قرار است كه خودتان حضور داشته باشيد يا اينكه نماينده‌اي از شما حضور داشته باشد؟

يكي از مسائلي كه با آن روبه‌رو بوديم و باعث شده مساله اخذ نمايندگي‌ها، تاكنون طول بكشد اين است كه ما كار خدماتي ارائه مي‌دهيم. اگر برند غذا بوديم، با يك فرمول ساده اين كار انجام مي‌شد و تا به حال بايد شعبات بسيار زيادي مي‌داشتيم و هر كيفيتي را كه پيشنهاد مي‌شد مي‌پذيرفتيم. اما موضوع اصلي اينجاست: كار ما يك كار حسي و هنري است. پس آدم‌هايي كه اين كار را انجام مي‌دهند و متقاضي اين كار هستند بسيار مهم مي‌شوند؛ ما دوست نداريم شعبه‌اي داشته باشيم كه مورد تائيد نباشد. بر اين اساس كساني را كه متقاضي همكاري با ما باشند را از فيلترهاي زيادي مي‌گذرانيم و همه اراده‌مان اين است كه خودمان حضور داشته و مستقيم بر روند كار نظارت داشته باشيم. مي‌خواهيم در سياست‌هاي كاري، نوع عكاسي‌ها و تهيه آلبوم‌ها و در‌نهايت تحويل فيلم‌ها، كارها به صورت مستقيم در شعبه تهران انجام شود. خودتان مي‌دانيد يك گروه نمي‌تواند در يك لحظه، در چهار نقطه حاضر شود. چون كار ما تخصصي روي «عروسي» متمركز است؛ عروسي در روزهاي خاصي دنبال مي‌شود و فصل خاصي دارد بهترين حالتي كه پيش رو داريم اين است كه سياست‌هاي كلي را ارائه دهيم، حضور مستقل همراه با نظارت داشته باشيم و مسائل اقتصادي، خدمات و سرويس‌ها هم از طريق شعبه تهران مديريت شود؛ براي اينكه يكنواختي در كار وجود داشته باشد و بتوانيم مستقيم روي كار نظارت داشته باشيم.

گفت‌و‌گو با مجيد اسدی كيا

نوعي حس مستند در عكس‌هاي شما هست كه از حالت خيلي اغراق‌آميز كه در عكس‌هاي عروسي مي‌بينيم به دور است. اين حس طبيعي بودن باعث شده مخاطب دريابد نوعي عكاسي مستند خبري در عكس‌هاي عروسي جريان دارد. چطور به اين ايده رسيديد؟

روزي كه استارت كار را با هم زديم نشستيم ديديم نيازهاي عروس‌ها و دامادهايي كه همه همسن‌وسال خودمان بودند چيست. يكي از دلايل موفقيت‌مان هم همين بود. عروس‌ها و دامادهاي ما همه از نسل خودمان بودند. با يك فرهنگ بزرگ شده بوديم. كارتون‌هاي مشترك ديده بوديم و فضاهاي منحصربفردي را تجربه كرديم و فضاي فكري‌مان خيلي به آنها نزديك بود. تك‌تك عروس‌ها و دامادهايي كه به ما مراجعه مي‌كردند جاهايي خاطره داشتند كه ما داشتيم. اين خود، وجه اشتراكي بود كه به ما كمك كرد سليقه خودمان را براي آنان مطرح كنيم. مجيد هميشه پشت دوربين با حس و دل خود عكس مي‌گيرد فضايي كه ما با مشتريان خود داريم فضاي بيزنسي نيست، فضايي نيست كه مشتري و سفارش‌گيرنده با هم دارند فضاي دوستانه بسيار شادي است كه از حس آدم‌ها نشات مي‌گيرد.

عكاسي استوديو بر عهده شماست. چطور حس آدم‌ها را مي‌بينيد و با لنز و ويزور براي هميشه ثبت مي‌كنيد؟

اعتقادم هميشه اين است كه بايد از حس آدم‌ها عكس گرفت. بايد آدم‌ها را از چشم خنداند و عكس گرفت. آدم‌ها بايد با دلشان بخندند و خنده توي چشمشان باشد به جاي اينكه بخواهند اداي خنده را در بياورند. وقتي آدم‌ها از ته دل مي‌خندند عضلات بسياري در ميميك صورت آنان درگير مي‌شود اما وقتي اداي خنده را درمي‌آورند فقط يك يا دو عضله درگير مي‌شود به همين راحتي از ابتدا تصميم‌ام اين بود كه حس را ثبت كنم. وقتي با برادرم صحبت كردم از همان روز اول سليقه خودمان را با مشتريان‌مان مطرح كرديم و بيشتر آنان به ما اعتماد كردند. فكر مي‌كنم بسياري از آنان از اين اعتماد رضايت كامل داشتند و اتفاقي كه افتاد اين بود كه سعي كرديم زيبايي خود آدم‌ها را چه در بخش عكس و چه در بخش فيلم به تصوير بكشيم. سعي كرديم جاي شخص ديگري نباشند جاي خودشان باشند.

بر اين باور بوديم كه روز عروسي، روزي است كه دو آدم به هم مي‌رسند، روز وصل دو آدم است و اتفاق ساده‌اي نيست و اين اتفاق از روي حسي خاص رخ داده است. سعي كرديم به عروس و دامادها نقش ندهيم چون ما با بازيگران سينما و تئاتر طرف نيستيم ما با آدم‌هاي معمولي طرف هستيم كه در روز عروسي از آنان عكاسي مي‌شود. اغلب آدم‌هايي كه ما از آنان عكاسي كرديم قبل از اين اتفاق تجربه عكاسي آتليه نداشتند و اين مساله، فضا را خيلي بكر مي‌كرد.

گفت‌و‌گو با مجيد اسدی كيا

خب اين نقطه قوت است. چون شما با نابازيگران مواجه مي‌شديد كه مي‌توانستيد حس واقعي‌شان را شكار كنيد.

دقيقا. نابازيگر بودند. مي‌دانيد كه اگر از يك نابازيگر بخواهيد بازيگر باشد قطعا نمي‌تواند مثل يك بازيگر حرفه‌اي كه سال‌ها تمركز مي‌كند كارش را انجام دهد. براي همين اتفاقي كه افتاد اين بود كه حس‌ها خيلي واقعي‌تر درآمد. فضايي را ايجاد كرديم كه عروس‌ها و دامادها خودشان باشند.

واكنش خودشان به اين اتفاق هيجان‌آور و به دور از پز چيست؟

خيلي از آنان ابتدا نگران هستند و مي‌گويند ما اصلا بلد نيستيم پز بگيريم. شايد ما خوش‌عكس نباشيم. چيزي كه ما از آنان مي‌خواهيم اين است كه لطفا خودتان باشيد. راه رفتن و خنديدن، براي خودتان باشد. وظيفه ما است كه زاويه خوب صورت شما را پيدا كنيم و از آن عكس بگيريم.

شما به عنوان خلاق‌ترین عكاسان مستند «عروسي»، در اين فضايي كه خلق كرديد رضايت آنان را هم به دست آوريد. حس خودشان بعد از ديدن آلبوم چيست؟

اغلب آنان دقيقا همين حس را دارند. مي‌گويند اصلا تا به حال اينقدر زيبا از ما عكاسي نشده است. به نظرم شايد شخصي، تعداد زيادي هم از آنان عكس گرفته باشد اما وقتي حس با زيبايي‌شناسي كادر همراه مي‌شود جذابيت دو برابر مي‌شود.

ايد علت اينكه خودشان سورپرايز مي‌شوند ديدن حس‌هاي بكر خودشان است در لحظه‌اي كه خبر نداشتند دوربين ما به دنبالشان است. خيلي از عروس‌ها و دامادهاي ما گفتند كه تجربه عكاسي با شما خيلي تجربه شيريني بود و ما خاطرات خيلي خوبي داريم. عاميانه مي‌گويند «خيلي به ما خوش گذشت». اين جمله بزرگ‌ترين سرمايه براي ماست. براي اينكه عكاسي در روز عروسي با آن همه استرس، ترافيك، سرساعت رسيدن و مديريت ماجرا هم براي تيم و هم براي عروس و داماد بسيار سنگين است به خصوص با شرايط كنوني تهران. با اين حال همه قلبا اين جمله را به ما مي‌گويند و اين، با رضايت قلبي آنان همراه است و براي ما بزرگ‌ترين سرمايه.

گفت‌و‌گو با مجيد اسدی كيا

آنان زيباترين روز زندگي‌ و به يادماندني‌ترين حس‌ها را با شما شريك مي‌شوند. لوكيشن‌هايي كه در عكس‌ها هست هم خيلي ناب و غيرتكراري‌ و در عين حال كه خيلي كلاسيك است خيلي هم با آدم حرف مي‌زند. لوكيشن‌ها را چگونه انتخاب مي‌كنيد؟

تمام دكورها و لوكيشن‌ها را خودمان مي‌سازيم. ما يك اتاق فكر داريم. با داداش و تيم مي‌نشينيم و ايده‌پردازي مي‌كنيم. وقتي تصميم مي‌گيربم همه با هم تصميم مي‌گيريم و نظر جمع را هم جويا مي‌شويم. بيشترين دليل موفقيت ما، گروهي پيش‌رفتن‌مان است. گروهي تصميم مي‌گيريم و عمل مي‌كنيم.

سازه‌هاي لوكيشن‌ها خيلي هنرمندانه و خلاقانه است مثل اين قاب بي‌آينه كه اينجاست. چطوري به ايده مي‌رسيد؟

خيلي سخت. بعضي وقت‌ها حسابي با هم چالش داريم و خيلي طول مي‌كشد به نتيجه اصلي برسيم. برخي مواقع هم خيلي سريع به نتيجه مي‌رسيم چرا كه برخي ايده‌ها اينقدر ناب و دوست‌‎داشتني هستند كه سريع هر دو دست را روي ايده مي‌گذاريم.

چه ساعت‌هايي را براي هم زمان مي‌گذاريد؟

مدل كار ما با هم اين طوري است كه از فضاهاي مشتركي كه در زندگي داريم استفاده مي‌كنيم. من و مجيد خيلي بيشتر از بقيه خانواده، همديگر را مي‌بينيم و سرگرمي‌هاي مشتركي‌ داريم مثل ورزش. در اين شرايط مدام راجع به كار صحبت مي‌كنيم. حتي خانم‌هاي‌مان از اين موضوع ناراحت مي‌شوند و مي‌گويند امروز كه تعطيل است هم درباره كار صحبت مي‌كنيد. همين‌ها مبناي همان اتاق فكر است. در اين فضاها ايده‌هاي اوليه را به هم مي‌دهيم و بعد در اتاق فكر مي‌نشينيم با مطالعه و تحقيق جلو مي‌رويم و به نتيجه‌اي كه مي‌خواهيم، مي‌رسيم. ما از جز به كل مي‌رويم. ابتدا انتهاي كار را مي‌بينيم بعد شروع مي‌كنيم به پرداختن جزئيات.

گفت‌و‌گو با مجيد اسدی كيا

حس واقعي آدم‌ها در لوكيشن‌ها هم حضور دارد. اين سازه‌ها چگونه به دست آمده است؟

سعي مي‌كنيم كه حس ناب يك آدم را در لوكيشني ثبت كنيم كه آن هم ناب باشد و به زيبايي همان عشق باشد. خلق اين آثار از طريق مشاور هنري خيلي خوب ما بوده كه در سال‌هاي گذشته داشتيم. ايده‌ها داده مي‌شود. محاسبات مالي و برنامه‌ريزي‌ها انجام مي‌شود. ساخت سازه‌ها خيلي سخت است. چون اين اتفاقات در ايران نيفتاده و هميشه وقتي شما در موضوعي پيشرو باشيد بيشترين فشار و هزينه را متحمل مي‌شويد و بيشترين هزينه را صرف مي‌كنيد. از يك جهت اين كار را خيلي دوست داريم و از جهتي ديگر از دست برخي همكاران ناراحتيم. متاسفانه عكس‌هاي ما را در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك مي‌گذارند. نمونه تقلبي و دست چندم سازه‌هايي را كه ما براي بك‌گراند و پس‌زمينه مي‌سازيم، اجرا مي‌كنند و آن زيبايي واقعي را هم ندارد؛ ضمن اينكه نورپردازي را هم نمي‌دانند و كار ما را هم زير سوال مي‌برند.

اين اشيايي كه اين جا قرار داديد مثل چشم نظر، عودسوز، وارمرها و رنگ زمينه‌ها اتفاقي انتخاب شده يا بخشي از روحيات خودتان است يا اينكه با سليقه مخاطب همراه شديد؟

از آنجا كه ما براي هر قسمتي از كارمان برنامه داريم همه چيز با فكر و انديشه همراه است و يكي از مسائلي است كه از روز اول به آن دقت كرديم چون يك گروه هنري خلاق هستيم و بايد در دفتر كار خودمان هم اين موضوع را رعايت كنيم. آن زمان نيازهايمان را با مشاور هنريمان مطرح كرديم و ايده‌هايمان را به او گفتيم و در نهايت در اتاق فكر از او هم استفاده كرديم و ايده‌هايمان را خلق كرديم. براي مثال استفاده از سنگ نمك و گوي‌هاي گرد فيروزه‌اي براي انرژي‌هاي مثبتي است كه ايجاد مي‌كند. ما به كارما و انرژي اعتقاد داريم. درختي كه پشت سر ما هست براي ما نشانه افتادگي و باروري در زندگي است و در نهايت شاخه‌هاي افتاده آن نشان‌دهنده خضوع و افتادگي عروس و داماد در زندگي با يكديگر است.

گفت‌و‌گو با مجيد اسدی كيا

چرا تركيبي از دو رنگ آبي و سفيد را انتخاب كرديد؟

به دليل محيط عروسي، از غالب رنگ سفيد كه نشانه پاك و بكر بودن است استفاده كرديم. يادم هست چهار سال پيش روزي كه مي‌‎خواستيم كف ساختمان را سفيد و طراحي جديدمان را پياده كنيم تمام كساني كه از آنان كف سفيد مي‌خواستيم مي‌گفتند چرا سفيد؟ بياييد قهوه‌اي و رنگ تيره برداريد. همه دلايل ساختماني مي‌آورند و مي‌گفتند كف سفيد براي طبقه چهارم توجيهي ندارد. براي جايي كه اينقدر تردد زياد است و نياز به نگهداري دارد. ولي واقعيت اين است كه ما به كاري كه اعتماد داريم جامه عمل مي‌پوشانيم يعني اگر مي‌خواستيم اينجا سفيد باشد بايد سفيد باشد. انتخاب ما اين بود. اين انتخاب در اتاق فكر تثبيت شده بود و نمي‌خواستيم اين انتخاب با دلايل فني يا نظر منفي ديگران محقق نشود. مي‌خواستيم اجرا كنيم و اصلا دوست نداشتيم رنگ ديگري جز سفيد را انتخاب كنيم. رنگ آبي را هم انتخاب كرديم تا هم سردي محيط را بگيرد و هم اينكه چون درخت ما سبز بود مي‌خواستيم از رنگ مكمل استفاده كنيم و در كارهايمان هارموني حسي را داشته باشيم و حس نابي را كه در عكاسي حس، عكاسي مد و عكاسي عروسي به دنبالش هستيم ثبت كنيم.

loading...

     

مردی که هزاران زن خاطر خواه او هستند!! +عکس

عکس تکان دهنده ای که لیلا اوتادی منتشر کرد

نظرتان درباره این دختر جذاب چیست؟! +تصاویر

اعدام عاملان ناامنی در بوشهر در ملاء عام +عکس (18+)

اقدام هولناک و باورنکردنی یک عکاس در آتلیه عکاسی +تصاویر

عکس لو رفته از دختر آقای فوتبالیست مشهور در حال مصرف الکل!

عکس جنجالی بازیکن مشهور پرسپولیس با زنان بی حجاب!

مهناز افشار در حال کوهنوردی+عکس

چرا الناز شاکردوست از ایران رفت؟! +عکس

عکس جدید مهناز افشار و دخترش

وحشتناک ترین دختر دنیا! +تصاویر(18+)

بهنوش بختیاری در کنار دختران زیبایش! +عکس

برهنه شدن زن در خیابان به خاطر همسرش! +عکس

خواستگاری شرم آور سیفعلی از بهنوش بختیاری!! +عکس

اقدام زشت و غیر اخلاقی خواننده زن در شیرینی فروشی! +عکس

نام و نام خانوادگی :  
پست الکترونیکی :    
*عدد بالا:
جستجو های مرتبط
کلید واژه ها
 

جهت عضویت در سایت و دسترسی کامل به تمامی مطالب سایت ، اطلاعات زیر را کامل نمایید. لطفا پست الکترونیک (ایمیل) خود را صحیح وارد نمایید. پست الکترونیک شما به عنوان نام کاربری در سایت ثبت خواهد شد و با پست الکترونیک خود می توانید وارد سایت شوید.

نام و نام خانوادگی :  
پست الکترونیک :    
 
رمز عبور :  
تکرار رمز عبور :